Przewodnik po pozycjonowaniu – krok po kroku

SEO, pozycjonowanie, optymalizacja, wyniki organiczne, pozycjonowanie regionalne i long tail… Brzmi dla Ciebie równie orientalnie jak tresura smoków? Wytłumaczę Ci krok po kroku o co chodzi w praktyce z tym pozycjonowaniem.

Nazewnictwo

SEO – to skrót od angielskiego Search Engine Optimization. Proces ten oznacza optymalizację kodu strony pod kątem wymagań wyszukiwarki Google.

Link building – to inaczej linkowanie czyli działania polegające na umieszczaniu linków na wartościowych serwisach, które prowadzić będą do Twojej strony.

Content marketing – to dbanie o odpowiednie treści na Twojej stronie.

Long tail – to tak zwane pozycjonowanie szerokie, dotyczy głównie sklepów internetowych lub mocno rozbudowanych stron. Dzięki tej metodzie promować możemy kilkadziesiąt usług czy kilkaset produktów.

Pozycjonowanie można podzielić na dwie grupy działań:

  • Prace on-page – to działania o charakterze technicznym realizowane bezpośrednio na stronie internetowej, którą promujemy. Do działań on-page zaliczamy optymalizację kodu źródłowego witryny, zmianę wyglądu serwisu, w tym przede wszystkim optymalizację jego contentu.
  • Prace off-page – polegają na zwiększaniu popularności strony w Internecie. Największe znaczenie ma tu ilość linków prowadzących do danej domeny. Należy zadbać by były to wartościowe linki ze stron o wyższej niż nasza pozycji w Google. Google docenia takie strony i umieszcza je wyżej w rankingach.

Lokalizacja

W Polsce korzystamy z wyszukiwarki Google zatem SEO możemy zrozumieć jako dopasowywanie strony lub sklepu internetowego pod jej kryteria. Google jest wyszukiwarką treści zatem jak łatwo się domyślić „lubi” i „dobrze czyta” ona strony, które mają teksty i architekturę dopasowaną pod jej wymogi.

Słowa kluczowe z czym to się je ?

Rozpoczynając pozycjonowanie zastanów się na jakie słowa kluczowe chcesz by widoczny był Twój sklep lub strona www. Im bardziej zawęzisz zakres wyszukiwania tym bardziej wyselekcjonowani klienci trafią do Ciebie.

Jeśli sprzedajesz kosmetyki to pomyśl co je wyróżnia. Czy są to kosmetyki dla młodzieży, czy dla kobiet dojrzałych ? Czy są one przystępne cenowo czy może ekskluzywne ? Czy sprzedajesz je poprzez swój sklep czy wprowadzasz do obrotu w sklepach stacjonarnych? Od tych czynników zależą wybrane przez Ciebie frazy. Inaczej pozycjonuje się frazy typu „ekskluzywne kosmetyki dla cery dojrzałej” niż „kosmetyki antybakteryjne dla młodzieży”. Więcej o tym przeczytasz w sekcji o linkowaniu i social media.

Jak rozpocząć przygodę z pozycjonowaniem?

Na początku warto zrobić audyt swojej strony lub sklepu. To bardzo ważne by nie wydawać pieniędzy na pozycjonowanie jeśli Twoja strona lub sklep nie działają poprawnie. Co należy sprawdzić?

SSL – to czy nasza strona ma protokół SSL sprawdzamy w pasku wyszukiwań po wpisaniu adresu swojej strony internetowej. Jeżeli nie masz znaku kłódki przed adresem oznacza to, że Twoja strona nie jest zabezpieczona protokołem SSL.

Przykład : strona niezabezpieczona protokołem SSL

Protokół SSL daje nam bezpieczeństwo, wsparcie pozycjonowania i więcej konwersji. Bezpieczeństwo witryny polega na szyfrowaniu danych przesyłanych z serwera do klienta co zapewnia ich bezpieczeństwo i integralność. Wsparcie pozycjonowania polega na tym, że Google wspiera strony korzystające z SSL/HTTPS i mają one szanse zdobyć wyższe pozycje w wyszukiwarce. Dodatkowo znaczek kłódki daje dodatkową wiarygodność stronie oraz zmniejsza współczynnik odrzuceń.

Przykład : strona zabezpieczona protokołem SSL

Mobilność – sprawdź czy Twoja strona lub sklep internetowy są dobrze widoczne na urządzeniach mobilnych. Możesz skorzystać z dostępnych darmowych testów Google. Możesz wybrać Test Optymalizacji Mobilnej Google. Jeżeli test wyjdzie negatywnie należy skontaktować się z twórcą strony internetowej lub z agencją marketingową, która pomoże rozwiązać ten problem.

Przykład : strona dostosowana do urządzeń mobilnych

Czas ładowania – w obecnych czasach czas ładowania się witryny jest bardzo ważny. Po pierwsze Google promuje strony o szybszym czasie ładowania i umieszcza je wyżej w wynikach wyszukiwania. Po drugie w obecnych czasach coraz bardziej wymagający klienci szukając w internecie oczekują szybkich wyszukań. Porzucają oni strony, które powoli się ładują i nie wyświetlają się od razu w całości. Możesz skorzystać z testu Google Page Speed Insights. Jeśli Twoja strona lub sklep internetowy źle wypadają w teście skontaktuj się z twórcą strony internetowej lub z agencją marketingową, która pomoże rozwiązać ten problem.

Przykład : strona o szybkim czasie ładowania się na komputery i komórki

Treści – Jak już wiesz Google jest wyszukiwarka treści. Czyta ona Twoją stronę i ocenia pod względem oryginalności treści, ich fachowości i unikalności. Strony o oryginalnych treściach uzupełnianych na bieżąco znajdują się dużo wyżej w wynikach pozycjonowania niż strony zaniedbane. Zasada ta dotyczy również sklepów. Kluczowe jest właściwe opisanie wszystkich towarów w sposób jak najbardziej ułatwiający Google przyporządkowanie danego towaru do wyszukiwania klienta.

Pomyśl, że chcesz kupić sukienkę. Co wpiszesz w okno wyszukiwania? Sukienka, sukienka balowa, sukienka czerwona? Raczej nie. Wpiszesz dokładne zapytanie: sukienka czarna z tiulowymi rękawami rozmiar 40. Jeśli sukienka dostępna w Twoim sklepie będzie w ten sposób podpisana Google wyświetli ją w wyszukaniach na wysokiej pozycji. Jeśli chodzi o strony www możesz sprawdzić oryginalność swoich treści skanerem on line np. siteliner. Jeśli Twoje treści nie są poprawne zgłoś się do agencji marketingowej by przygotowała Ci wartościowe treści na stronę i pokazała jak opisać towary w sklepie.

Architektura strony – kolejnym ważnym zagadnieniem jest posiadanie poprawnej architektury strony. Kluczowa jest optymalizacja nagłówków i optymalizacja obrazów oraz zdjęć. Aby to zrobić poprawnie trzeba posiadać wiedzę z zakresu pozycjonowania i optymalizacji serwisów gdyż muszą być one skorelowane ze słowami kluczowymi wybranymi przez klienta. W tej sprawie najlepiej udać się do agencji marketingowej, która zrobi audyt architektury strony i wprowadzi poprawki.

Grafiki, zdjęcia i filmy video – atrakcyjne grafiki i zdjęcia bardzo przyciągają uwagę klienta. Obecnym trendem jest umieszczanie filmów reklamowych zarówno na stronach www jak i w social media. Treści video są najczęściej udostępnianymi materiałami w social media i czasami stają się wiralami, o czym każdy marketingowiec skrycie marzy. Sprawdź czy Twoje materiały graficzne nie ważą za dużo i dobrze się wyświetlają na stronie. Jeśli masz z tym problem skontaktuj się z twórcą strony lub sklepu lub poproś o pomoc agencję.

Poradnik, blog, social media – Facebook, Twitter, Instragram, Youtube, LinkedIn to najpopularniejsze z mediów społecznościowych. Duże znane marki są obecne na każdym z nich. Buduje to prestiż marki, powoduje interakcję z klientami i w znaczącym stopniu wspomaga pozycjonowanie. Jeśli dopiero zaczynasz działalność zadbaj o utworzenie konta na Fb. Wrzucaj ciekawe posty i poznawaj potrzeby swoich klientów. Obu stronom wyjdzie to na dobre. Jeśli tylko masz czas załóż na swojej stronie bloga. Rób wpisy regularnie i dbaj pisz na tematy które mogą zainteresować Twoich klientów. To poważne narzędzie marketingowe. Nie bagatelizuj go nigdy. Jeśli nie masz czasu i weny twórczej poproś agencję marketingową o poprowadzenie Ci kanałów Social Media oraz bloga na stronie.

Przykład : znane marki prezentują się na wielu kanałach Social Media

Błędy na stronie – zanim rozpoczniesz proces pozycjonowania sprawdź czy wszystkie zakładki na Twojej stronie działają poprawnie. Zobacz czy wszystkie zdjęcia wyświetlają się w poprawnych formatach. Sprawdź to zarówno na komputerze jak i na urządzeniach mobilnych. Jeśli prowadzisz sklep internetowy sprawdź cały proces zakupowy. Dokonaj zakupu próbnego poprzez komputer oraz urządzenie mobilne. Sprawdź dostępność produktów i ich opisy. Jeśli wszystko działa poprawnie możesz rozpocząć proces pozycjonowania.

Wizytówka Google – aktualna wizytówka Google to nie tylko sprawa prestiżowa dla Twojej firmy. Silniki Google wspierają w procesie pozycjonowania firmy z aktualną wizytówką. Dodatkowo coraz więcej klientów szuka firm w mapach Google. Jeśli nie umiesz skonfigurować swojej wizytówki skontaktuj się z agencją marketingową.

Czym zatem jest pozycjonowanie?

Jak już pisałam na wstępie jest to dostosowywanie stron i sklepów do wymogów wyszukiwarki Google tak by znalazły się one wyżej w pozycji w wyszukiwarce. Ale to nie wszystko! To tylko element pracy agencji nad wynikami. Wszystkie opisane wyżej działania, to działania on-page. Jak to działa w praktyce?

Wyszukiwarka Google

Podajmy najprostszy przykład. Chcesz znaleźć agencję, która pomoże Ci w pozycjonowaniu Twojej strony internetowej. Wpisujesz w okno wyszukiwania : „agencja seo lodz”.

Przykład : Już na piątym miejscu w wynikach organicznych znajduje się jedna z naszych marek e-solution.

Czy piąte miejsce to wysoko czy nisko ?

Wyszukiwarka Google wyświetla po 10 wyników wyszukań na daną frazę. To tak zwane TOP 10. Są to wyniki organiczne czyli takie, które Google samo tworzy na podstawie dopasowania strony do danego zapytania. Nad wynikami organicznymi wyświetlają się reklamy płatne Google Ads, o których pisałam już TUTAJ. Pomyślcie sami czy szukając danej usługi w internecie przechodzicie na kolejne strony wyszukiwarki Google czy raczej korzystacie z usług firmy, sklepu znajdującego się na pierwszej stronie.

No właśnie! Mało kto zagląda na 3,4,5 stronę wyszukań. Zatem czy 5 pozycja w TOP10 to dobra pozycja? Odpowiedź brzmi zdecydowanie tak !

Rodzaje pozycjonowania

Ze względu na zasięg pozycjonowania możemy ja podzielić na kilka kategorii.

Lokalne – polega ono na uzyskaniu wysokich pozycji na daną frazę w zapytaniach regionalnych. Przykładem może być fraza „szewc krakow” czy „firanki gdańsk”. Stosować je mogą firmy sprzedające lub oferujące swoje produkty lokalnie. Jeśli natomiast prowadzisz działalność on-line i Twoi klienci mogą być z każdego zakątka Polski powinieneś wybrać pozycjonowanie globalne.

Globalne – to takie pozycjonowanie frazy by była ona widoczna w całym kraju, bez względu z którego obszaru przychodzi zapytanie. Przykładem może tu być duża znana marka np. TOYOTA. Po wpisaniu frazy „Toyota” od razu pokazuje nam się najpierw reklama Google Ads Toyoty a następnie ogólnopolska strona firmy TOYOTA. W dalszej kolejności pokazują nam się lokalni dealerzy samochodów TOYOTA z danego rejonu oraz serwisy sprzedaży samochodów sprzedające tą markę aut. Widzimy od razu, że marka jest dobrze prowadzona pod względem marketingowym i zajmuje pierwsze pozycję w pozycjonowaniu globalnym po nazwie własnej.

Przykład : Pozycjonowanie globalne marki Toyota

Long tail – to pozycjonowanie z tak zwanym długim ogonem. Najczęściej jest ono stosowane dla sklepów internetowych. Polega ona na tym, że pozycjonujemy słowa kluczowe składające się z kilku wyrazów. Klienci nie wpisują już tylko hasła „buty”. Wpisują „buty do biegania po asfalcie”. Na takie właśnie rozbudowane frazy pozycjonowany jest sklep. Wybieramy wtedy około 150-200 fraz związanych z asortymentem sklepu i na nie ustawiamy pozycjonowanie.

Metody osiągania wysokich wyników w wyszukiwarce Google

Według wytycznych Google czynniki brane pod uwagę przy rankingu stron związane są przede wszystkim z budową i zawartością strony www.

Zaliczamy do nich przede wszystkim :

  • Treści – aktualne i rzetelne
  • Liczbę innych witryn, które zawierają linki do danego serwisu, i waga tych linków;
  • Słów kluczowych w obrębie witryny;
  • Synonimów wyszukiwanych słów kluczowych;
  • Poprawności pisowni;
  • Jakości zamieszczonych treści;
  • URLa i tytułu strony;
  • Mobilności strony;
  • Szybkości jej ładowania.

Działania off-page

Kolejnym, bardzo istotnym elementem promocji w Google są działania zewnętrzne, prowadzone poza stroną internetową.

Linki – Aby Twoja strona internetowa, sklep czy blog były wyświetlane wysoko w wyszukiwarce Google można podrasować jej wyniki linkując ją do stron o wyższej pozycji niż Twoja. Google wartościuje Twoją witrynę na podstawie ilości wartościowych linków, które do niej prowadzą, wyświetlając wyżej te strony do których prowadzi ich najwięcej. Jest to nic innego jak serwisy informacyjne publikujące treści o Twojej firmie. Warto zadbać by Twoje linki prowadziły do stron dotyczących Twojej branży.

Dodatkowo pozycjonerzy wykorzystują własne „zaplecza”. To nic innego jak pakiet mocnych stron internetowych, nad którymi pracuje agencja, na których umieszcza linki do Twojej strony.

Artykuły sponsorowane – to artykuły zamieszczane w najbardziej prestiżowych portalach informacyjnych. Zaliczamy do nich Onet, Newsweek, Forbes, Money, Wprost, TVN itp. Artykuł te są źródłem bardzo wartościowych linków dla Twojej domeny. Są one zwyczajowo dodatkowo płatne przy współpracy z agencją SEO.

Artykuły eksperckie – to artykuły pisane przez ekspertów z danej dziedziny. Mogą być one zamieszczane na stronie internetowej, blogu w Social Mediach lub prasie branżowej, zarówno elektronicznej jak i drukowanej.

Czy efekty będą na jutro ?

Nie. Nie jest realne aby wysokie pozycje osiągnąć po tygodniu współpracy. Pozycjonowanie to długotrwały proces. To prawda, że pierwsze efekty możesz zobaczyć już po miesiącu, ale prawda jest taka, że z reguły następuje to po pierwszych trzech miesiącach. Agencje z reguły proponują pierwszą umowę na okres roku i jest to uczciwy czasu, po którym można rozliczyć agencję z podjętych działań. Jeśli nie odnotowujesz wzrostu to z pewnością zmień firmę pozycjonującą. Jeśli zauważysz wzrost i rozwój swojego biznesu pozostań na ścieżce rozwoju i oby tak dalej!

Zalety pozycjonowania

Na usługę pozycjonowania warto się zdecydować gdyż przynosi ona długofalowe efekty. Nie jest ulotna jak prasa drukowana, która „żyje” kilka dni. Dociera ona do wyselekcjonowanych klientów, którzy poszukują konkretnych fraz wpisując określone słowa kluczowe w wyszukiwarkę. Dodatkowo pozycjonowanie przy swoim nieograniczonym zasięgu docierania do klienta jest stosunkowo tania metodą marketingową. Buduje ono prestiż i rozpoznawalność marki. Pozycjonowanie wpływa na wzrost widoczności Twojej marki już na zawsze bo wykonane prace nigdy nie znikają. Dobrze przygotowana i prowadzona strona internetowa nie powinna spaść w rankingach nawet przy często zmieniających się algorytmach wyszukiwarki Google.

Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami:

Anna
Tel: 510 67 97 33

Emilia
Tel: 510 23 27 11