Prowadzisz firmę w branży odzieżowej, tekstylnej?
Poznaj 9 zalecanych działań,
które pomogą Ci rozwinąć Twój biznes!
Rynek odzieżowy stanowi jedną z najszybciej i najdynamiczniej rozwijających się branż w Polsce.
Jak pokazują badania rynkowe przeciętny Polak rocznie wydaje na zakupy modowe około 1850 zł., co stanowi ponad 7 proc. jego wydatków łącznie. Rynek odzieżowy generuje z roku na rok coraz większe przychody. Pandemia Covid, która miała wpływ na sprzedaż stacjonarną, zrekompensowała obroty sklepom odzieżowym sprzedażą w Internecie, oczywiście tym, którzy taką sprzedaż prowadzili.
Polski sektor odzieżowy słynie z doskonałej jakości, bogatej oferty popartej świetnymi specjalistami w tej dziedzinie jak i doskonałym parkiem maszynowym. Nie dziwi więc fakt, że nasi sąsiedzi zarówno Zachodni jak i Wschodni, choć nie tylko, chętnie korzystają z naszych produktów i usług. Jako największych odbiorców polskich wyrobów wskazuje się̨ Niemcy, Czechy, Rumunię, Rosję i Węgry.
W 2018 r. Polska eksportowała produkty odzieżowe i obuwnicze o wartości blisko 32 mld zł.
Warto zadbać również o ekspansję z wyrobami odzieżowymi na te rynki.
Myśląc o rynku lokalnym warto skupić się nad działaniami, które bezpośrednio przełożą się na rozwój i wzrost wielkości sprzedaży prowadzonych biznesów odzieżowych, obuwniczych, tekstylnych, ale również drukarni tkanin i dzianin.
Chcemy podzielić się z Wami zaleceniami, których odpowiednie zaplanowanie daje gwarancję osiągnięcia wzrostu rozpoznawalności marki, co przełoży się na wzrost sprzedaży.
#1 Określ swoją niszę zakupową – do kogo jest skierowana Twoja oferta.
Moment określenia swojej grupy docelowej jest niezbędny, aby móc mówić o skutecznym dotarciu z naszą ofertą do Klienta. Zastanów się nad tym, w jakim wieku jest Twój Klient, gdzie mieszka, co robi? Jakie życie prowadzi? Co lubi? A co go denerwuje. Chcąc prowadzić skuteczną komunikację do Klienta, odpowiadającą jego potrzebom, musisz go poznać i dowiedzieć się o nim jak najwięcej.
#2 Zadbaj o spójną identyfikację Twojej marki.
Niezwykle istotnym aspektem w kontakcie z Twoją marką jest dla Klienta ogół doznań i doświadczeń jaki się na ten kontakt składa.
Skup się na swoim logo, kolorach Twojej marki, jej przekazie. Czy gdybyś otworzył przed Klientem swoją stronę www, swoje media społecznościowe, ale również opakowania, wystrój sklepu – czy to wszystko pozwoliłoby Twojemu Klientowi rozpoznać Twoją markę?
Czy też wszystkie materiały o których mowa charakteryzuje brak spójności i tak naprawdę ciężko by było Twojemu Klientowi odgadnąć do kogo jest skierowana Twoja oferta?
#3 Skup się na Kliencie, Twój produkt ma być rozwiązaniem na to czego on szuka, czego potrzebuje, z czym się zmaga.
Taki sposób komunikacji buduje zaufanie Klienta do marki, czuje się dla niej ważny, nabiera przekonania, że Twój produkt, bądź usługa są w stanie zaspokoić jego potrzebę,
#4 Zoptymalizuj Twój sklep internetowy – pod kątem Użytkownika – czy na pewno poruszanie w Twoim sklepie jest dla niego intuicyjne?
Niezwykle istotne są również w sklepie, dobrej jakości zdjęcia, przyciągające grafiki i precyzyjne opisy produktów.
Dodając opisy skup się na dodawaniu nagłówków – tak jak robiłby to wyszukując interesującego go produktu, potencjalny Twój Klient.
Odpowiedz na pytania:
- Dla kogo jest produkt?
- Jakie są jego zalety i wyróżniki?
- Kiedy jest najlepszy czas na skorzystanie?
- Jak się z niego korzysta?
- Z czego się składa?
- Czy ma jakieś nietypowe zastosowania?
To nie wszystko o co musisz zadbać w swoim sklepie – przejdź etapy wyboru produktu czy wszystkie kroki są intuicyjne dla Klienta? Czy na każdym poziomie koszyka – wie dokładnie co ma dalej zrobić, jak wygląda opcja dostawy, rabatu, płatności?
Jeśli nie zadbasz o te elementy – nawet najlepsze działania reklamowe mogą nie przynieść oczekiwanego efektu – Klient i tak porzuci koszyk.
#5 Zadbaj o pozycjonowanie sklepu.
Gdy nabierzesz pewności, że wszystkie elementy o których pisaliśmy wcześniej są już zaimplementowane w Twoim biznesie, warto pomyśleć o pozycjonowaniu.
Pozycjonowanie jest nadal jedną z najskuteczniejszych metoda promocji, również w branży odzieżowej czy tekstylnej. Aby działania SEO były skuteczne warto:
- zoptymalizować swoją stronę czy sklep
- dobrze dobrać słowa kluczowe i target – to podstawa skutecznej promocji
- określić budżet – od niego w dużej mierzy zależy efektywność kampanii
Należy pamiętać również, że pozycjonowanie daje bardzo dobre efekty, jednak wymaga czasu, dlatego umowę na pozycjonowanie należy podpisać z co najmniej 6 miesięcznym wyprzedzeniem, a po tym czasie oczekiwać efektów.
#6 Zainwestuj w kampanie Google ADS.
Aby efekty pojawiły się szybciej, warto promocję strony, marki czy sklepu uzupełnić o kampanię Google ADS, gdzie widoczność reklamy jest natychmiastowa. I pamiętaj by zaufać specjalistom! Kampanie możesz poprowadzić sam ale zlecić amatorom. Z doświadczenia jednak wiemy, że kończy się to brakiem efektów i 'przepaleniem budżetów’ i w efekcie rezygnacją z działań w Internecie.
Kampanie dzielimy na:
- tekstowe
- bannerowe
- zakupowe
W zależności od tego czy posiadasz wizerunkową stronę firmy czy sklep internetowy, warto dobrać odpowiedni dla Ciebie i Twojej firmy rodzaj kampanii Google ADS.
#7 Przeprowadź kampanie reklamowe na Facebooku.
Facebook to ciągle dobre miejsce na budowanie contentu na swoim Fanpagu, ale również reklamę. Skuteczność kampanii możliwa jest dzięki dotarciu do określonej grupy docelowej, nie tylko pod względem wieku i danych demograficznych, ale również zainteresowań.
Planując działania reklamowe na Facebooku, nie można zapomnieć o kreacji graficznej. Atrakcyjna wizualnie reklama przyciąga Klientów i powoduje, że się nią po prostu interesują.
Coraz większą popularnością cieszą się treści Video – również na Facebooku i również pod kątem wykorzystania ich w grafikach do reklam.
Myśląc o rozwoju treści Video nie sposób nie wspomnieć o Tik Toku.
#8 Wejdź ze swoją marką w Tik Toka.
Tik Tok to medium społecznościowe skierowane nie tylko do młodych Użytkowników, jest to również świetna platforma biznesowa dla marek.
Na jego korzyść przemawia też fakt, że bardzo łatwo zbudować na nim zasięgi i dotrzeć ze swoją ofertą do szerokiego grona Odbiorców – nie wydając przy tym nic na reklamę.
Póki co algorytm Tik Toka jest bardzo przyjazny i promuje nawet stosunkowo nowe marki.
Do tego nie wszyscy jeszcze wykorzystują Tik Toka do promocji swoich biznesów.
Dla Branży odzieżowej jest to idealne miejsce, również do nagrywania live’ów.
#9 Reklamuj się w portalach branżowych.
Znajdź branżowe portale, na których ogłosisz swe produkty. Portale branżowe zrzeszają tylko osoby zainteresowane dana tematyką więc Twoja reklama trafi dokładnie do Twoich potencjalnych klientów.
Dla branży włókienniczej jest to portal www.e-wlokno.pl
Pamiętaj!
Wszyscy kiedyś popełniali błędy, jednak warto nad nimi pracować, bowiem ich szybkie wyeliminowanie może przyczynić się do sukcesu.
Zalecenia te odpowiednio zaplanowane i połączone ze spójną komunikacją we wszystkich narzędziach takich jak strona www, media społecznościowe, wizytówka Google, materiały informacyjne, dadzą pożądany efekt. Nie można jednak zapomnieć, że branża odzieżowa tak jak każda inna jest mocno konkurencyjna i należy zadbać o to, aby się przede wszystkim wyróżnić na tle konkurencji. Często niewielkie już zabiegi połączone w działaniami reklamowymi w sieci, przekładają się na grono stałych i wiernych Klientów.