W dzisiejszym świecie rozwój technologii determinuje zachowania użytkowników, którzy w nowy sposób eksplorują interesujące ich serwisy internetowe. Podczas robienia zakupów nie ograniczają się do korzystania z komputerów stacjonarnych czy laptopów. Coraz częściej sięgają po smartfony czy tablety, które są dla nich wygodniejsze i poręczniejsze. Odwiedzają strony internetowe i chętnie wykorzystują funkcjonalności aplikacji mobilnych.
Wyżej wymienione zmiany wymusiły konieczność dostosowania sposobu zbierania i analizowania danych, które są dzisiaj podstawą rozwoju każdego biznesu. Dotychczasowe, bezpłatne narzędzie, jakim jest Google Analytics nie dostarcza wszystkich, niezbędnych informacji na temat użytkowników i ich aktywności w sieci.
Uniwersal Analytics przede wszystkim nie łączy danych o jednym użytkowniku, który podczas realizowania ścieżki zakupowej korzystał zarówno z przeglądarki (rozwiązanie typu Web) oraz aplikacji mobilnej.
Odpowiedzią na nowe oczekiwania i wymagania, które są wynikiem zachowań użytkowników jest wprowadzenie nowego standardu analitycznego – Google Analytics 4. Nowa usługa korzysta ze sztucznej inteligencji, która umożliwia skuteczne odtworzenie ścieżki zakupowej użytkownika. Uwzględnia ona zarówno zmianę urządzeń, jak również korzystanie z aplikacji mobilnych.
Google Analytics 4 – czym jest?
Google Analytics 4 (GA4) to narzędzie, którego podstawowym zadaniem jest monitorowanie skuteczności strony internetowej i aplikacji mobilnej. Od Universal Analytics odróżnia go przede wszystkim sposób mierzenia danych.
W nowej wersji GA4 najważniejszy jest użytkownik oraz wszystko, co jest z nim związane. Dzięki temu możliwej jest lepsze zrozumienie zachowań internauty, analiza jego interakcji z firmą oraz budowanie wartościowych relacji.
Różnice między Universal Analytics a Google Analytics 4
Do kluczowych różnic między „starą”, a „nową” wersją narzędzia analitycznego od Google należą m.in.:
- GA4 umożliwia integrację danych ze strony z danymi z aplikacji mobilnej
- W GA4 zdarzenie (w UA sesja) funkcjonuje jako podstawowa forma mierzenia zachowań na wszystkich platformach
- Większa możliwość analiz – dostępne opcje, które w Universal Analytics były dostępne w płatnej wersji, możliwość tworzenia raportów niestandardowych
- W GA4 raporty są oparte na 100% danych – bez próbkowania
- Łatwiejsza implementacja narzędzia w przypadku GA4
- GA4 umożliwia integrację z BigQuery
- W GA4 dostępna jest opcja automatycznego śledzenia niektórych zdarzeń
Zalety Google Analytics 4
- Lepsze zrozumienie sposobu, w jaki klienci wchodzą w interakcję z daną firmą – ważna jest cała relacja, a nie poszczególne kliki
- Łączenie i analizowanie danych, które pochodzą z aplikacji mobilnych i stron internetowych – kompleksowe podejście do relacji z klientem
- Lepsza integracja z platformami reklamowymi Google, co pomaga budować efektywne kampanie
- Dostęp do bardziej dokładnych i przejrzystych raportów
- Uproszczony interfejs
- Koncentracja na przyszłości i odporność na zmiany – modelowanie danych
- Usługa pozostanie skuteczna nawet w przypadku, kiedy niemożliwe stanie się śledzenie ciasteczek
Dla kogo Google Analytics 4?
Google Analytics 4 dedykowany jest każdemu, kto nie chce prowadzić swojego biznesu po omacku. Korzystając z narzędzia właściciele stron internetowych wiedzą, jaką skuteczność osiągają w serwisie, poznają motywacje swoich klientów i są w stanie w skuteczny sposób reagować na ich oczekiwania i potrzeby.
Warto również pamiętać, że w lipcu 2023 roku dotychczasowy Universal Analytics przestanie zbierać dane, a w rezultacie zostanie usunięty.
Implementacja Google Analytics 4 – samodzielnie czy przy pomocy specjalisty?
Samodzielna implementacja GA4 lub migracja z dotychczasowego Universal Analytics jest oczywiście możliwa. W sieci znajduje się mnóstwo artykułów ze wskazówkami, jak to zrobić. Można również powierzyć implementację GA4 specjalistom, którzy zrobią to szybko, skutecznie, bez ryzyka utraty historycznych raportów z UA.