Czy Twoja strona internetowa spełnia nowe wymogi Google? Zobacz jakie zmiany nadchodzą w 2021

Wyszukiwarka Google, bez której większość z nas nie wyobraża sobie już życia stale się rozwija i zmienia. Co jest nie lada wyzwaniem dla pozycjonerów, gdyż promowane w Google strony muszą spełniać standardy wyznaczone przez wyszukiwarkę aby były zawsze na topowych miejscach. Podobnie jest teraz.

Ogłoszone w listopadzie ubiegłego roku zmiany jakie zamierza wprowadzić Google zaczną być powoli wprowadzane od połowy czerwca tego roku.

Nowe wytyczne Google dla stron 2021

Jakich obszarów będą dotyczyć?

Zmiany w rankingu stron w wyszukiwarce Google będą polegały na uwzględnieniu wyglądu i działania stron. Oznacza to, że Google będzie kładło jeszcze większy nacisk, nie tylko na wygląd ale również jakość działania stron. Dlatego już dziś warto się do tego dobrze przygotować, aby usprawnić i poprawić parametry działania naszej strony czy sklepu internetowego.

Chcesz by Twoja strona była nadal wysoko w Google?

Pozwól, że przedstawimy Ci 10 kluczowych czynników, których wdrożenie i udoskonalenie wpłynie na jakość osiąganych wyników w wyszukiwarce Google.

1. Bezpieczeństwo witryny czyli SSL.

Na ten aspekt Google pierwszy raz zwracał uwagę już w 2014 roku. Przedstawił go jako bardzo ważny czynnik rankingowy naszej witryny.

O co chodzi z zabezpieczeniem witryny?

Zabezpieczenia o których mowa odnoszą się do korzystania z szyfrowania HTTPS. Witryny
z szyfrowaniem HTTPS mają certyfikaty SSL, które tworzą bezpieczne połączenie między witryną sieci, a jej użytkownikami. Certyfikat dodaje dodatkową warstwę zabezpieczeń, która chroni informacje wymieniane między użytkownikami a witryną. Natomiast jeśli adres URL witryny zaczyna się od protokołu HTTP, a nie https, witryna nie jest bezpieczna i należy jak najszybciej zakupić do niej certyfikat SSL.

2. Szybkość ładowania strony.

Jest to kolejny czynnik mający bezpośrednio wpływ na komfort Użytkownika i od tego jak wygląda jego doświadczenie w kontakcie z naszą stroną, na jak długo uda nam się go na niej zatrzymać. Ciężkie, długo ładujące się strony powodują, że Użytkownik szybko je po prostu opuszcza, często zanim tak naprawdę się one załadują. Czas odgrywa w naszym życiu rolę dominującą, chcemy dotrzeć do interesujących nas informacji w możliwie najszybszy sposób.

Poza tym, nie po to dokonaliśmy masy zaangażowania z budową strony, żeby teraz nasza praca została totalnie zniweczona. Dlatego zarówno pod kątem swoich potencjalnych Klientów jak
i wyszukiwarki Google, warto zadbać o to żeby prędkość wczytywania strony wynosiła maksymalnie 3 sekundy. Dodatkowo z uwagi na to, że większość czasu spędzamy śledząc różne witryny na naszych telefonach, czynnik ten będzie jeszcze bardziej poddawany wnikliwej analizie przez Google, właśnie pod kątem urządzeń mobilnych. Ten aspekt działania strony zarówno na urządzeniach stacjonarnych jak i mobilnych jest poddawany naszym testom podczas bezpłatnego audytu, jaki oferujemy Klientom przystępującym z nami do współpracy.

Jeśli Twoja witryna nie ładuje się odpowiednio szybko, konieczne jest podjęcie kroków w celu jej maksymalnego przyspieszenia:

  • postaw na szybki hosting– optymalny czas odpowiedzi serwera powinien wynosić poniżej 200 ms. Jeśli firma hostingowa nie spełnia tych wymogów – to znak, aby poszukać nowej,
  • zoptymalizuj grafiki – pamiętaj, że zdjęcia lepiej umieszczać w formacie jpg, rozmiar i format grafik najbardziej wpływają na czas ładowania strony. Kolejną istotna kwestią w przypadku dodawania zdjęć i obrazów jest uzupełnienie elementów alt i poprawnego adresu zasobu. Jest to niezwykle istotne w przypadku sklepów e-commerce, gdzie ruch organiczny jesteśmy w stanie uzyskać również z elementów graficznych w wyszukiwarce Google,
  • jeśli zamieszczasz na stronie filmy – przenieś je na YouTube, zamieść linki i tam kieruj Użytkownika, warto wykorzystać zewnętrzne hostingi, aby nie obciążać swojej strony.
  • zmniejsz liczbę zainstalowanych wtyczek – są pluginy, które znacznie spowalniają działanie strony. Najlepszym wyborem jest instalowanie tylko tych niezbędnych.

3. Przyjazność dla urządzeń mobilnych – co to oznacza?

Strona przyjazna urządzeniom mobilnym to ta, która po prostu dobrze się na nich wyświetla i jest czytelna. Zapewne nie raz słyszałeś o responsywności strony. Dziś ten wymóg jest już po prostu obowiązkowy. Warto zadbać o jakość wyświetlania strony na urządzeniach mobilnych, bo jak pokazują badania ponad połowa ruchu w internecie pochodzi właśnie z urządzeń mobilnych i ta tendencja ma dużą dynamikę wzrostu w prognozach na kolejne lata.

4. Publikacja wysokiej jakości treści.

Innym sposobem zwiększenia zaangażowania użytkowników i odwołania się do wyszukiwarek jest konsekwentne publikowanie wysokiej jakości treści w witrynie. Niezwykle pomocne jest prowadzenie bloga firmowego, które choć pozornie żmudne, na pewno przyniesie efekty i wzmocni widoczność w wynikach organicznych. Treść jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych SEO. Wyszukiwarki chcą zapewnić najlepsze możliwe wyniki, dlatego przyznają wysokie rankingi witrynom, które mają dobre treści, interesujące z punktu widzenia konkretnej Grupy Docelowej. Ważna jest tu również regularność ich publikowania. Świeże treści przyciągają roboty Google i zwiększają widoczność wyszukiwania. Kolejną korzyścią jest oczywiście możliwość redystrybucji przygotowanych treści, również w mediach społecznościowych czy w wizytówce Googla.

5. Dobrze dobrane słowa i frazy kluczowe.

Tworzenie treści powinno być poparte Twoją strategią i stałym badaniem słów kluczowych, które są interesujące dla Twoich Klientów. Badanie słów kluczowych to proces identyfikowania popularnych haseł, które mogą zwiększyć ruch w Twojej witrynie ponieważ cieszą się zainteresowaniem w danym momencie.

6. Zaangażowanie Użytkowników podczas odwiedzania strony.

Zwracaliśmy już uwagę na ten aspekt. Dla wyszukiwarek istotny jest czas jaki spędza Użytkownik na danej stronie, w jaki sposób wchodzi w interakcje z wynikami. Na tej podstawie Googleocenia jakość strony i te o wyższych wynikach są windowane w rankingach wyszukiwania. Google robi to za pomocą narzędzia sztucznej inteligencji o nazwie RankBrain.

Najważniejsze czynniki zaangażowania Użytkowników obejmują:

  • Współczynnik klikalności (CTR): Odsetek osób, które klikną wynik wyszukiwania, gdy zostanie im on przedstawiony,
  • Czas spędzony w witrynie: Czas, jaki ktoś spędza na stronie po znalezieniu jej w wynikach wyszukiwania
  • Współczynnik odrzuceń: Odsetek osób, które szybko opuszczają stronę, po jej znalezieniu w wynikach wyszukiwania.

7. Dobrze zoptymalizowana zawartość strony.

Z punktu widzenia wyszukiwarek ważna jest również treść na Twojej stronie, musi być ona również zoptymalizowana pod kątem SEO – dobrania słów kluczowych. Na tej podstawie informujesz wyszukiwarki czego dotyczy Twoja strona i kogo mają kierować z wyników wyszukiwania organicznego na Twoją stronę.

8. Spójna oferta biznesowa.

Wyszukiwarki oceniają marki, które ich zdaniem są najbardziej wiarygodne i co za tym idzie godne zaufania. Im bardziej ugruntowana marka pojawia się w Internecie, tym bardziej prawdopodobne jest, że wyszukiwarki zwiększą jej widoczność. Tutaj należy wspomnieć o wizytówkach firmowych Googla – nie tylko warto ją założyć, uzupełnić o wszystkie istotne treści, ale dbać na bieżąco o jej aktualizację. Zamieszczać cykliczne wpisy, wykorzystywać do przedstawienia promocji, wyprzedaży czy specjalnej oferty.

Prowadząc te działania regularnie – efekty mogą być zaskakujące.

9. Wiek domeny – im starsza domena tym większa jej wiarygodność.

Oznacza to, że jeśli dopiero uruchamiasz witrynę konieczna jest cierpliwość i poczekanie na efekty działań SEO.

10. Dobre linki zwrotne.

Linki zwrotne, poza budową strony www są uważane, za najważniejszy czynnik rankingowy SEO. Ich pozyskiwanie najlepiej zlecić specjalistom SEO, którzy nie tylko ocenią ich jakość, ale również zadbają o ich odpowiednią implementację.

Podsumowanie:

Już na etapie budowania strony najlepiej jest zadbać o wszystkie omówione powyżej aspekty. Dobrze, aby pomiędzy osobami odpowiedzialnymi za budowę strony – programistami
i specjalistami ds. SEO już na etapie jej tworzenia zawiązała się ścisła współpraca. W idealnej sytuacji Specjaliści od pozycjonowania organicznego są zaangażowani w proces tworzenia strony internetowej lub sklepu internetowego od samego początku. W ten sposób uniknie się wielu błędów i przyczyni od początku do poprawnej pracy nad budowaniem widoczności w sieci.

Inną dość typową sytuacją z jaką często mamy do czynienia jest moment, kiedy zmieniamy naszą stronę, uaktualniamy ją o różne informacje, które ewoluowały wraz z rozwojem naszego biznesu. I okazuje się, że na tym etapie zupełnie zapominamy o tak istotnej kwestii – jaką jest SEO.

Taka sytuacja niestety prowadzi do utraty już osiągniętych wyników ruchu organicznego i rankingów wyszukiwarek, a nawet do spadku CTR. Dlatego pamiętajmy, że nasza nowa – zaktualizowana strona ma być nie tylko atrakcyjna pod względem wizualnym i funkcjonalnym. Ma ona również być użyteczna pod kątem organicznych wyszukiwań.

Jeśli nawet strona działa, a nie do końca mamy przekonanie czy i na ile korzystna jest w oczach nie tylko Użytkowników, ale również robotów Googla, warto zlecić wykonanie profesjonalnego audytu, który po zbadaniu wszystkich istotnych elementów da nam jasną odpowiedź co działa dobrze na naszej stronie, ale również wskaże obszary o których pisaliśmy powyżej do poprawy. Wszystko to pozwoli nam dobrze się przygotować do nadchodzących zmian…

Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami:

Anna
Tel: 510 67 97 33

Emilia
Tel: 510 23 27 11