Jaka forma reklamy jest najbardziej skuteczna? Pozycjonowanie, Google Ads czy Facebook?

W dzisiejszej rzeczywistości każdy wie, że chcąc osiągnąć sukces w biznesie niezbędne jest również jego reklamowanie, szczególne znaczenie ma promocja w Internecie.

Wątpliwości budzi jednak kwestia doboru odpowiedniej formy reklamy dla danego przedsięwzięcia.

Dysponując określonym budżetem i dokonując wyboru formy promocji powinniśmy przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytania jaki cel chcemy uzyskać, jak szybko oczekujemy zwrotu z inwestycji i jak długo efekt naszych działań ma się utrzymać?

Znając odpowiedzi na tak postawione pytania, możemy zacząć planowanie strategii reklamowych.

Chcąc osiągnąć maksymalny i trwały efekt, najlepiej zainwestować równolegle w każdą możliwą formę promocji.

Trzeba liczyć się jednak z tym, że takie działania wiążą się z zainwestowaniem większego budżetu. Jeśli jednak posiadasz ograniczone środki, najważniejsze jest wybranie i dopasowanie działań najbardziej efektywnych w Twojej branży.

Aby ułatwić Ci tę decyzję przygotowaliśmy krótki poradnik dotyczący zakresu, możliwości i efektów jakich możemy się spodziewać wybierając Pozycjonowanie, Kampanie Google ADS czy Facebook ADS.

#1 Pozycjonowanie – największy zasięg i długotrwały efekt

Pozycjonowanie nadal jest jedną z najskuteczniejszych metod promocji w Internecie, natomiast jest procesem, gdzie pierwsze efekty uzyskujemy najczęściej dopiero po 1, 3 a nawet 6 miesiącach. Wszystko zależy od budżetu (im wyższy, tym efekt pojawi się szybciej), budowy i historii strony, konkurencji, a także wybranych fraz i zasięgu Twojej firmy.

W przypadku pozycjonowania jest kilka aspektów, które odgrywają znaczącą rolę i mają bezpośredni wpływ na efekty prowadzonych działań:

  • Wybór słów kluczowych

    Dobrze dobrane słowa mają duże znaczenie, w zależności czy chcesz by Twoja strona była widoczna lokalnie (na dane miasto, województwo) czy trafiała do Odbiorców w całej Polsce.

    Ważne jest aby frazy kluczowe były precyzyjne, szczegółowo opisywały Twoją usługę i produkt, wtedy szybko trafisz do swoich Klientów. Natomiast zbyt ogólne, bardzo konkurencyjne frazy trudno będzie wypromować (czas promocji będzie bardzo długi lub pochłonie zbyt duży budżet), dlatego zamiast wybierać frazę komputery, wybierz np. komputery dell łódź.

    Klienci wpisują coraz dłuższe zapytania do Google, gdyż szybko chcą trafić na usługę, produkt, którego poszukują. Czas w Internecie jest bardzo ważny, dlatego lepiej wybrać kilka czy kilkanaście fraz dłuższych niż 1-3 bardzo popularnych i zbyt ogólnych.

    Jeżeli działasz lokalnie, nie zastanawiaj się i pozycjonuj się na miasto, w którym oferujesz swoje usługi, a nawet na konkretną dzielnicę. Twoja potencjalna Klientka, która poszukuje fryzjera, najprawdopodobniej będzie poszukiwać usługi w swojej dzielnicy, niż 50 km dalej. Szczególne znaczenie mają tu również mapy Google, o które warto dbać i je rozwijać bo sama Usługa Google Maps staje się ważnym narzędziem promocyjnym, które uzupełnia pozycjonowanie.
  • Budżet reklamowy

    Im wyższy, tym pozycjonowanie będzie bardziej skuteczne i efekty osiągniesz szybciej. Odbywa się to tak, że poza działaniami On-site czyli na stronie (optymalizacja SEO), prowadzone są działania Off-site, które budują wartość strony dla Google. Im wyższy budżet tym zakres pracy agencji oraz obszar promocji jest większy. Możemy wtedy promować frazy bardziej konkurencyjne bądź więcej słów kluczowych, możemy inwestować w mocne linki w popularnych serwisach, pisać treści i wdrażać inne rozwiązania, które zawsze dobierane są indywidualnie do potrzeb Twojej firmy. Rozliczając się w formie abonamentowej, znaczna jego część  inwestowana jest właśnie na tego rodzaju działania.
  • Lokalizacja i zakres pozycjonowania

    O tym już wyżej wspominaliśmy. Promocja fraz lokalnych np. dobry fryzjer łódź centrum jest prostszą frazą do wypromowania niż fryzjer (fraza ogólnopolska), ze względu na mniejszą konkurencję i mniejszą liczbę stron, które są w TOP 10 na dane zapytanie.
    Dlatego zawsze warto rozważyć: do kogo chcemy trafić? Jaki jest zasięg naszej firmy? Jakich Klientów i skąd chcemy pozyskać?
  • Wiek domeny

    To, kiedy domena została zarejestrowana, jakie działania były na niej prowadzone (historia), czy była wcześniej promowana ma bardzo duże znaczenie. Dużo łatwiej pracować jest na domenie, która ma wieloletnią i dobrą historię niż na zupełnie nowym serwisie internetowym, bez żadnej wartości dla Google. Świeże adresy www wymagają większego nakładu pracy i czasu aby efekty były widoczne. Wyjątkiem są domeny, na których prowadzone były wcześniej nielegalne działania SEO, prowadzone były nieumiejętnie i przez to są na czarnej liście Google. Również strony, które przez wiele lat pozostają niezmieniane, nieaktualizowane, są nie dostosowane do aktualnych wymogów są przez Google niżej oceniane w rankingu.
  • Budowa strony i optymalizacja SEO serwisu

    W tym miejscu kolejny raz chcemy wspomnieć o wadze dobrej jakości strony, której odpowiednie przygotowanie pełni nieocenioną rolę w skutecznym pozycjonowaniu. Jest to bezpośrednio związane z oceną Google, które analizuje serwis pod kątem jego jakości, błędów, responsywności i szybkości ładowania.

    Tworzenie strony internetowej zawsze powinno być konsultowane z agencją SEO. Jej kod, odnośniki, struktura ma bardzo duże znaczenie dla Google. Jeżeli jednak już posiadasz serwis internetowy i zgłaszasz się do agencji, proces pozycjonowania rozpoczyna się od modyfikacji witryny, usunięcia błędów, optymalizacji kodu, dodania znaczników, nagłówków, metadanych i innych elementów, tak by strona była prawidłowo przygotowana pod kątem wytycznych Google.

    Przy niektórych serwisach, ich konstrukcja nie pozwala na wdrożenie wszystkich wymogów Google, co oczywiście nie wyklucza procesu pozycjonowania choć może on być wydłużony.
  • Mobilność i szybkość ładowania

    Lekkość strony ma ogromne znaczenie z punktu widzenia Użytkownika, którego po prostu zbyt długi czas oczekiwania na wyświetlenie informacji zniechęca i powoduje, że opuszcza on serwis. W takich sytuacjach nie ma co liczyć na osiągnięcie zamierzonego efektu, zatrzymania go na naszej stronie.
  • Odpowiednie treści

    Kolejnym elementem są interesujące treści, jakie powinien znaleźć na naszej stronie Użytkownik. Google to przede wszystkim wyszukiwarka treści i to coraz bardziej 'inteligentna’, dlatego tak ważne jest aby dbać o to by serwis stale się rozwijał, teksty były unikatowe, rozbudowane, zachęcające Użytkownika do reakcji a także zgodne z wybranymi słowami kluczowymi.

    Teksty na stronie nie tylko powinny być merytoryczne i opatrzone dużą ilością użytecznych informacji, ale wzbogacone zdjęciami, filmami i infografikami.
  • Linki zewnętrzne prowadzące do strony

    Kolejnym ważnym elementem pozycjonowania, o którym już wspominaliśmy, jest Link Building, który poprowadzi agencja SEO wykorzystując własne zaplecza czy też pozyskując wartościowe linki z zewnętrznych serwisów. Te działania mają olbrzymi wpływ na efekty, są również uzależnione od przeznaczonego na promocję budżetu i powinny być realizowane sukcesywnie, co miesiąc aby ranking strony w Google rósł z tygodnia na tydzień, co przekłada się na ilość wyszukiwań i wejść na stronę.

O powyższe czynniki powinna zadbać agencja SEO, która dopasuje słowa kluczowe do Twojego budżetu, zoptymalizuje stronę internetową, zaproponuje odpowiednie treści a także doradzi jak rozwijać, zmienić stronę by zyskała ona na wartości.

Spełnienie tych warunków wraz z powierzeniem prowadzenia działań związanych z pozycjonowaniem Twojego serwisu w ręce sprawdzonych specjalistów SEO spowoduje, że Twoja strona internetowa może znaleźć się na pierwszej stronie wyszukiwarki Google a efekt utrzymać się przez wiele miesięcy czy lat.

Promocja w wynikach organicznych nadal budzi największe zaufanie wśród Użytkowników Internetu a oni sami wpisując zapytanie w okno wyszukiwarki poszukują konkretnych usług czy produktów. Dlatego pozycja 1-10 na pierwszej stronie Google to gwarant wzrostu ilości potencjalnie zainteresowanych Klientów, co w bezpośredni sposób przełoży się na wzrost rozpoznawalności Twojej marki.

#2 reklama Google ADS – szybki efekt

Kampania Google ADS najczęściej jest uzupełnieniem pozycjonowania choć może działać też niezależnie. Mechanizm tej reklamy polega na tym, że płacisz za każdą wizytę Klienta na Twojej stronie. Kampania działa podobnie jak pozycjonowanie i jest kierowana do Odbiorców, którzy wpisują określone frazy w wyszukiwarkę i trafiają dzięki temu na Twoją witrynę.

Od momentu uruchomienia kampanii przez agencję dostrzegasz wyraźny wzrost ruchu na Twojej stronie. Reklama Twojej firmy widoczna jest nad wynikami organicznymi i widoczna na wybrane słowa kluczowe, a także wyrażenia dopasowane do nich.

Liczba wizyt jest adekwatna do wysokości budżetu jaki przeznaczysz na ten typ reklamy, im wyższy tym możesz oczekiwać większej aktywności potencjalnych Klientów. Kampania działa tylko wtedy gdy zasilasz konto Google.

Jeśli nurtuje Cię pytanie czy możesz taką kampanię przeprowadzić samodzielnie, to oczywiście jest taka możliwość. Wiąże się to jednak nie tylko ze specjalistyczną, precyzyjną wiedzą w tym zakresie, ale również warto pamiętać o tym, że jest to zabieg czasochłonny. Niezbędny jest tutaj również proces optymalizacji reklam w trakcie jej trwania, tak aby przeprowadzane działania przyniosły najbardziej pożądany efekt. Bez odpowiedniej wiedzy może się okazać, że Twoje kampanie będą kierowane do nieodpowiedniej grupy docelowej, a wybrane frazy po prostu nietrafione co będzie skutkowało stratą budżetu.

Google wydaje certyfikat – Partnera Google, który jest poświadczeniem jakości i profesjonalizmu prowadzonych działań w obrębie kampanii SEO/SEM – nie wszystkie firmy mogą poszczycić się takim zaufaniem. Warto współpracować z agencjami, które takowy certyfikat posiadają, gdyż masz gwarancję współpracy z najlepszymi specjalistami.

Rozróżniamy kilka form reklamy:

  • Linki sponsorowane

    Jest to reklama tekstowa, zawierająca tytuł i opis, numer telefonu, promująca głównie usługi i jest najpopularniejszą formą kampanii ADS.
  • Merchant czyli Google Zakupy

    Kierowana jest do sklepów internetowych. Każdy Twój produkt wraz ze zdjęciem, ceną i linkiem do sklepu będzie widoczny w Google po wpisaniu nazwy asortymentu.
  • Reklama bannerowa, remarketing

    To reklamy graficzne czyli bannery, które wyświetlają się Twoim Klientom. Tym, którzy odwiedzili już stronę bądź nowym, którzy dopiero poszukują podobnych produktów czy usług w Internecie.

Kampania Google ADS jest bardzo skuteczną formą promocji, gdy chcesz szybko trafić do swoich Odbiorców, chcesz by Twoja firma była na najwyższych pozycjach, nad wynikami organicznymi. Google ADS ma również duże znaczenie w okresie, kiedy chcesz zwiększyć swoją sprzedaż bądź pozyskać szybko nowych Klientów. Wtedy warto przeznaczyć na kampanię wyższy budżet i zwrot z inwestycji będzie znaczny.

#3 reklama na Facebooku – Facebook ADS – nowi Odbiorcy

Prowadząc profil firmowy na Facebooku warto zadbać o tworzenie treści, które będą interesujące dla naszego Klienta. Istotna jest tutaj nie tylko sama jakość informacji, ale również zadbanie o przejrzystą szatę graficzną. Poza tym jak sama nazwa wskazuje media społecznościowe to miejsce gdzie niezwykle istotny jest czynnik ludzki, pokazujmy zatem nasze firmy prezentując „backstage” naszych biznesów. Dbajmy również o możliwość szybkiego kontaktu Użytkowników z naszą firmą za pośrednictwem messangera. Facebook ranguje firmy, których czas reakcji na zapytanie Klienta, jest możliwie najkrótszy. Fanpage może prowadzić pracownik Twojej firmy – ma najszybszą dostępność do tego co się dzieje w firmie i może się z tym dzielić w mediach społecznościowych.

Możesz oczywiście skorzystać z usług agencji, która dobierze content publikowanych treści do Twojej Grupy docelowej, jak również przeprowadzi dla Ciebie kampanie reklamowe na Facebooku. Trafią one do Twoich Klientów, osób zainteresowanych Twoją branżą lub do innej grupy Odbiorców, którą określisz. Ważne jednak jest to, że Odbiorcami tych reklam będą Użytkownicy mediów społecznościowych.

Są one ważnym uzupełnieniem pozycjonowania firmy i kampanii Google ADS i dobrze aby były prowadzone równocześnie dla wzmocnienia efektów działań.

# Remarketing – wzmocnij efekt

Są to rodzaje reklam, które polegają na docieraniu do Użytkowników, którzy byli już na Twojej stronie, bądź na serwisach z Twojej branży i taką reklamą chcesz ponownie do nich dotrzeć, tak aby zainteresować ich swoją ofertą.

W przypadku reklam śledzących na Facebooku – możesz dotrzeć również do Użytkowników, którzy wykazują zainteresowanie daną branżą, co równie istotne można tą reklamą dotrzeć również do tych Odbiorców, którzy jeszcze nie znają Twojej marki.

Podsumowanie

Wybór formy prowadzonych działań zależy od celu Twojej kampanii i efektów jakie ma ona przynieść w ustalonych ramach czasowych. Chcąc zwiększyć skuteczność i dynamikę Twojej sprzedaży produktów czy usług warto skorzystać z wszystkich przedstawionych form reklamy.